Salon klanten aantrekken

Waarom je salon moeite heeft om klanten aan te trekken

In het vorige artikel hebben we geleerd wat marketing is ..iets wat de meeste salons nog niet helemaal doorhebben. Maar jij weet nu dat het belangrijk is om jezelf te onderscheiden, omdat de klant anders geen verschil ziet tussen jouw salon en die salon om de hoek. Goed, dan heb je in ieder geval al een kleine voorsprong 😉

Door jezelf op een goede manier te onderscheiden ga je hoe dan ook nieuwe klanten aantrekken. Sterker nog, een salon die zich nergens in onderscheidt zal voortdurend de grootste moeite hebben om nieuwe klanten aan te trekken. Jij kent nu al een aantal manieren om jezelf te onderscheiden, maar waar baseer je die keuze eigenlijk op? Wat maakt jou uniek? En wat maakt jou de beste keuze voor een bepaalde klant?

In dit artikel gaan we opzoek naar jou. Kijken wie jij bent. Want salons die écht weten wie ze zijn, die weten ook waar ze voor staan. En als je dat weet, dan is het niet alleen veel makkelijker om te bepalen wat je in je salon moet doen, maar dan wordt het promoten van je salon ook een eitje. En geloof me, dan zul je ook meer klanten krijgen.

Waarom de omschrijving van je salon waardeloos is

Laten we ons eens in de klant verplaatsen en doen alsof we op zoek zijn naar een salon om onze wenkbrauwen te laten epileren. Om een salon te vinden kunnen we de straat opgaan en rondlopen totdat we er een tegenkomen, maar wie doet dat nou? Nee, dan kunnen we beter even op het internet kijken. Na tien minuten Googlen hebben we vier opties gevonden, en dit is wat ze over zichzelf zeggen:

  • Salon 1: Salon 1 staat voor huidverbetering, kwaliteit, ontspanning en resultaat.
  • Salon 2: Kwaliteit en professionaliteit op het gebied van schoonheid.
  • Salon 3: Sfeervolle salon aan huis waar u verzekerd bent van passende persoonlijke aandacht.
  • Salon 4: Kwaliteit, professioneel advies en persoonlijke aandacht staat voorop bij Salon 4.

Eens kijken: kwaliteit, ontspanning, resultaat, professionaliteit, persoonlijke aandacht… Ja dat willen we allemaal wel. En gelukkig lijken alle salons dat te bieden. Of ja, gelukkig? Eigenlijk zegt het allemaal niets, want zo kunnen we toch geen salon kiezen?

Eigenlijk zijn zulke termen dus compleet waardeloos, omdat ze salons niet uniek maken. Elke salon zegt namelijk professioneel te zijn en kwaliteit en aandacht te leveren.. En als jij zoals de meeste salons bent, dan strooi je zelf misschien ook wel met deze woorden wanneer er om een omschrijving van je salon gevraagd wordt. Straks hopelijk niet meer 😉 Want snap je nu dat jouw salon zich daarmee niet onderscheidt? Stel nou dat deze vier salons net wat beter zouden kijken naar wat ze uniek maakt, en dat we het volgende zouden lezen:

  • Salon 1: Schoonheidssalon in Aziatische sfeer, waar je gegarandeerd compleet tot rust komt.
  • Salon 2: Geen gedoe, wij gaan puur voor het verbeteren van de huid.
  • Salon 3: Schoon van binnen én van buiten met onze biologische producten.
  • Salon 4: Wij zijn gespecialiseerd in het verwijderen van gezichtsbeharing.

Kijk, nu is het ineens een stuk makkelijker om te kiezen. Ben je op zoek naar ontspanning? Salon 1. Wil je een mooiere huid, en maakt de hele sfeer eromheen je niks uit? Salon 2. Ben je op zoek naar een salon, en ben je daarnaast veel met je gezondheid bezig? Salon 3. Ben je specifiek op zoek naar een salon voor je wenkbrauwen? Salon 4.

De “veilige” keuze is juist riskant

De meeste salons vinden het eng om zichzelf zo specifiek neer te zetten, en dat is ook begrijpelijk. Door je puur op één aspect te richten kun je namelijk ook klanten van je vervreemden. Misschien denk je erover na om jezelf puur op huidverbetering te gaan richten, maar durf je de stap niet te nemen omdat sommige klanten juist voor de ontspanningsbehandelingen komen. Of misschien werk je deels met biologische producten en denk je erover na om over te gaan op 100% biologisch, maar ben je bang dat sommige klanten niet meer terug zullen komen omdat je nieuwe producten iets duurder zijn. Voor nieuwe salons is dit natuurlijk geen punt, omdat die nog geen klanten hebben. Maar elke bestaande salon die besluit om voor één aspect te gaan, loopt natuurlijk het risico om in eerste instantie een paar klanten kwijt te raken. En dat kan eng zijn. Daarom gaan veel salons voor de “veilige” keuze om het maar bij het oude te houden. Het is namelijk al lastig genoeg om nieuwe klanten te vinden, en nu je er eindelijk een paar hebt is ze weer kwijt raken wel het laatste dat je wilt.

Maar hoe “veilig” is die veilige keuze eigenlijk? Kijk er bijvoorbeeld eens op deze manier naar: Om de #1 keuze te zijn voor klanten met een bepaalde behoefte, moet je goed duidelijk maken waarom jij de beste oplossing bent voor hun probleem. Stel dat je fiets kapot is, dan kan een loodgieter hem vast wel maken. Loodgieters zijn tenslotte handig met dat soort dingen. Maar wie gaat er met een kapotte fiets naar de loodgieter? Niemand natuurlijk. Met een kapotte fiets ga je naar de fietsenmaker. Waarom? Omdat een fietsenmaker alléén maar fietsen maakt, en daardoor ga je er vanuit dat hij je het best kan helpen. Hetzelfde geldt voor salons. Stel dat een klant last heeft van acne, gaat ze dan naar salon 1 (Kwaliteit en professionaliteit op het gebied van schoonheid) of naar salon 2 (De beste reslutaten in het behandelen van acne)? Misschien kan salon 1 haar wel helpen, maar de keuze voor salon 2 is natuurlijk snel gemaakt.

Een paar jaar terug was salon 2 nog gewoon een salon zoals elke andere, waar ze voor iedereen wel wat deden. Zoals de meeste salons had salon 2 regelmatig wat klanten, maar jaar na jaar leek er weinig te veranderen. Sinds jaar 1 groeiden ze bijna niet meer.. Totdat ze op een dag eens goed naar zichzelf keken om te zien waarin ze uniek waren. Van de locatie moesten ze het niet hebben, en qua apparatuur hadden ze vergeleken met andere salons ook niks bijzonders staan. Ze haalden wel opvallend goede resultaten met het behandelen van acne, dus daar besloten ze iets mee te doen.

Salon 2 besloot zichzelf neer te zetten als dé plek waar je naartoe moet om van je acne af te komen. Ze veranderden hun slogan, hun diensten, pasten de website aan, en lieten een flyer rondgaan met het nieuws. In eerste instantie raakten ze hierdoor wat bestaande klanten kwijt, maar daarvoor kregen ze dan wel weer wat nieuwe klanten terug. In het begin liep het nog niet storm, maar langzamerhand ging het nieuws rond over een salon die mensen van hun acne afhelpt. Een jaar later zat salon 2 vol, elke dag. Niet alleen met klanten uit de buurt, maar nu ook met klanten vanuit het hele land. Want zelfs een uurtje rijden is natuurlijk geen probleem, als je daardoor bij een gespecialiseerde salon terecht kunt in plaats van bij een salon die acne behandelingen er maar bij doet.

Ik heb bovenstaand verhaal natuurlijk verzonnen, maar verplaats jezelf eens in salon 2, met jóuw sterke punten. Begrijp je dan hoe belangrijk het is om je op één aspect te richten? En denk eens aan een salon die je kent, die buitengewoon succesvol is. Hebben zij niet iets soortgelijks gedaan?

De “veilige” keuze om je niet te onderscheiden en zo geen klanten kwijt te raken, is juist riskant. Op die manier stopt je salon namelijk al snel met groeien, omdat nieuwe klanten geen enkele reden hebben om naar je salon te komen. De “riskante” keuze om voor één aspect te gaan, is juist veilig. Op die manier zet je jezelf namelijk neer als de beste keuze voor bepaalde mensen, waardoor je salon constant aanloop zal hebben van nieuwe klanten.

Het geheime recept voor succes

De truc, het recept voor succes, is dit: Je kunt niet ALLES voor IEDEREEN zijn. Je kunt niet de beste keuze voor iedereen zijn. Maar dat is niet erg. Je kunt sommige dingen doen voor iedereen. Of sommige dingen voor sommige mensen. Of alles voor sommige mensen.

Bijvoorbeeld

Alles voor iedereen: Huidverbetering, ontspanningsmassage, manicure, enz. voor iedereen
Je diensten en je doelgroep zijn nu héél breed. Maar besef je wel dat klanten vaak één probleem hebben. En een klant die één probleem heeft, zoekt naar één oplossing. Een klant zal daarom kiezen voor een salon die UITBLINKT in die ene oplossing. Doordat je diensten én je doelgroep zo breed zijn, hebben klanten eigenlijk geen enkele reden om voor jou te kiezen. Je blinkt nergens in uit.
Sommige dingen voor iedereen: Huidverbetering voor iedereen die een betere huid wil
Nu richt je je nog steeds op een grote doelgroep. Máár, je blinkt wel ergens in uit. Klanten die een betere huid willen, hebben nu een goede reden om voor jou te kiezen.
Sommige dingen voor sommige mensen: Huidverbetering voor mensen met een bepaald probleem
Je blinkt uit in huidverbetering, waarmee je klanten een goede reden geeft om voor jou te kiezen. Daarnaast maak je de doelgroep in dit geval nog specifieker, waardoor je jezelf echt neerzet als dé oplossing voor mensen met een bepaald probleem.
Alles voor sommige mensen: Huidverbetering, ontspanningsmassage, manicure, enz. voor 70+ers
Wil je toch graag een breed scala aan behandelingen doen? Richt je dan op een specifieke doelgroep. Op die manier kom je naar voren als dé salon waar deze doelgroep haar behandelingen moet doen.

Netbeauty valt bijvoorbeeld in die laatste groep, alles voor sommige mensen. We doen alles: websites, Facebook, promotie, etc. Maar omdat we ons op een speciale doelgroep -salons-  richten, zijn we ineens wel heel uniek. Terwijl er honderden marketingbureau’s zijn, is er maar één die zich in salons specialiseert. En zo hebben we onszelf de meest voor de hand liggende keuze voor salons gemaakt.

Wie je bent wordt bepaald door je sterke punten

Het moge nu duidelijk zijn dat jouw salon zich een klein beetje (of misschien wel heel veel) moet specialiseren om succesvol te zijn. Maar hoe kun je nou het best een richting kiezen? Daarvoor komen we eigenlijk terug bij de vraag waarmee we dit artikel begonnen: “Wat maakt jou uniek?” Nou, het antwoord daarop is simpel: Het zijn jouw sterke punten die jou uniek maken. En jouw sterke punten, dat zijn de dingen waarin jij beter bent dan je concurrentie.

Wat zijn jouw sterke punten?

  • Kun je klanten met een bepaalde behoefte het best helpen?
  • Kun je klanten uit een bepaalde leeftijdscategorie het best helpen?
  • Heb je de meest centrale locatie?
  • Heb je een hele bijzondere locatie?
  • Heb je de beste apparatuur?
  • Ben je de enige met bepaalde apparaten?
  • Ben je de enige met bepaalde diploma’s?
  • Heb je de meeste ervaring?
  • Ben je de enige met bepaalde diensten?
  • Heb je awards gewonnen?
  • Ben je getraind door xxx?
  • Enz. enz.

Neem de tijd om al je sterke punten op te schrijven.

Daarna kijk je welke sterke punten het waard zijn om jouw diensten en je communicatie te veranderen. Dit doe je door jezelf een aantal vragen te stellen.

Als ik deze punten meer aandacht geef:

  • Hebben klanten dan een goede reden om voor mijn salon te kiezen?
  • Ben ik dan wel de enige in de omgeving?
  • Kan ik dan waarmaken wat ik beloof?
  • Etc.

En zo houd je uiteindelijk een paar punten over waarin jij én heel goed bent, én de enige bent. En dat is precies wat je nodig hebt om je te onderscheiden van de concurrent. Sterker nog, als je aan de hand van deze punten uitgaat van je eigen kracht, dan is die concurrent jouw concurrent helemaal niet meer! En dan wordt het aantrekken van nieuwe klanten steeds makkelijker.

Samengevat

Als je een salon vraagt wat ze uniek maakt, dan krijg je vaak een veel te algemeen antwoord. Veel salons durven zich niet te onderscheiden omdat ze bang zijn om bestaande klanten kwijt te raken, maar jezelf onderscheiden is júist wat je moet doen om meer klanten aan te trekken. Dit betekent niet per se dat je jouw diensten aan moet passen (misschien ook wel), maar het gaat er vooral om wat je naar de buitenwereld communiceert. De conclusie klinkt tegenstrijdig, maar is ó zo belangrijk: Voor een groter bereik moet je beperken wat je doet.

Helpt dit artikel jouw salon groeien en wil je net als andere salons onze nieuwe artikelen nooit missen? Geef Netbeauty dan even een like op Facebook, kost je nog geen vijf seconden. Een vriend of vriendin helpen door hem te sharen mag ook, scroll daarvoor iets naar beneden. Heb je vragen of opmerkingen, plaats die dan in een reactie hieronder. Vinden we leuk :)

Verder lezen

Jouw marketingboodschap. Artikel nummer drie volgt volgende week!
Nu je hebt nagedacht over hoe jouw salon zich kan onderscheiden, zijn er waarschijnlijk een aantal punten aan de oppervlakte gekomen waar je wel wat mee wilt doen. In het volgende artikel gaan we kijken hoe je dit vertaalt naar een marketingboodschap: Hoe communiceer je wat je te bieden hebt, en hoe maak je mensen warm voor jouw salon?

Dit artikel wordt je aangeboden door Netbeauty Salonmarketing

Met unieke oplossingen voor de schoonheidsbranche maken we jouw salon onweerstaanbaar en rekenen we af met je concurrentie.

Bekijk onze producten »   Gratis advies »