Salonmarketing geheimen

Wat succesvolle salons je niet vertellen

De komende vijftien minuten gaan een hoop verschil maken. In dit artikel gaan we je namelijk precies leren wat marketing inhoudt, zodat je weet welke middelen je tot je beschikking hebt en welke stappen je moet nemen om jouw salon stevig op de kaart te zetten.

Want marketing is belangrijk, toch? We weten allemaal dat salons die goed zijn in marketing een hele hoop meer klanten binnenslepen dan salons die er nog geen kaas van gegeten hebben. En meer klanten betekent meer naamsbekendheid, wat op zijn beurt voor nóg meer klanten zorgt. Klanten die dankbaar en met alle plezier hun hardverdiende geld afstaan, in ruil voor een behandeling zoals ze die maar in één salon kunnen krijgen. Als je echt goed begrijpt hoe marketing werkt dan gaan er heel veel deuren open voor je salon. En dan wordt het ondernemen pas écht leuk.

Mijn glazen bol zegt me dat jij zo iemand bent die marketing nog niet helemaal onder de knie heeft. Waarom? Anders las je dit artikel niet 😉 Maar dat is juist goed, want dat betekent dat je met een klein beetje inspanning een hele hoop verbetering kunt doorvoeren, zodat jij straks ook in die cirkel komt van meer klanten, meer naamsbekendheid, meer klanten.

Wist je dat je, zonder dat je het beseft, vanaf de opening van je salon al met marketing bezig bent? Nee, daarvoor was je er zelfs al mee bezig. Maar weet je eigenlijk wel wat marketing precies is? Een flyer? Een advertentie? Een promotiefilmpje op je website, waarin je laat zien hoe je salon eruit ziet en dat je met jouw behandelingen fantastische resultaten boekt? Ja.. en nee. Dit zijn allemaal marketing-uitingen, manieren om je salon te promoten. Maar marketing is nog veel meer dan dat.

Geef de klant een reden om behandelingen of producten te kopen

Als je zoals ik een woordenboek openslaat, dan zul je zien dat marketing zo wordt omschreven:

mar·ke·ting (de; v(m))

“Het geheel van activiteiten die er op gericht zijn transacties tot stand te brengen of te bevorderen”

Voor jou als schoonheidssalon betekent dat: Marketing is alles wat je doet om behandelingen of producten te verkopen. Marketing is hoe je jouw salon in de markt zet. En jezelf “in de markt zetten” is eigenlijk niks meer of minder dan jezelf onderscheiden van de concurrentie, zodat klanten een reden zien om naar jouw salon te komen in plaats van naar die van de concurrentie. Klinkt logisch toch?

Howard Schultz vindt van wel. In 1982 werd de 29-jarige Joodse Amerikaan aangenomen als marketeer bij een bedrijf dat koffiebonen en apparatuur om koffie te maken verkocht. Toen Howard in datzelfde jaar voor zijn werk naar Milaan moest om een internationale beurs te bezoeken, was hij ondersteboven van wat hij zag. Milaan is een historische stad met prachtige architectuur, beroemde kunst en een rijke cultuur. Daarnaast is Milaan het centrum van de haute couture, waar onder andere Versace en Armani hun thuisbasis hebben. Maar wat vooral Howard’s aandacht trok terwijl hij rondliep door de Italiaanse stad, waren de espresso bars waar de eigenaars hun klanten bij naam kenden en waar de klanten een band leken te hebben met de koffie die ze dronken. In Italië bleek er een hele cultuur te bestaan rond het koffiedrinken. Zoiets had hij thuis nog nooit gezien, maar vanaf zijn bezoek aan Milaan was hij ervan overtuigd dat ze thuis ook koffie moesten gaan schenken zoals hij dat in Italië had gezien.

In die tijd was koffie gewoon koffie in Amerika. Een goedkoop drankje dat je bij het ontbijt dronk of tijdens het werk, wanneer je er even doorheen zat. Je dronk koffie om de caffeïne. Zijn bazen zagen dan ook niks in zijn plan om er zo’n spektakel van te maken, maar dat was voor Howard geen reden om op te geven. Nog vol van wat hij in Italië had gezien, diende Howard zijn ontslag in om zijn eigen bedrijf te beginnen. In zijn bedrijf -Il Giornale-, deed Howard iets wat niemand in zijn deel van de wereld eerder had gedaan. Hij nam een goedkoop, oninteressant drankje, en maakte er een unieke beleving van. Zijn concept sloeg aan, en twee jaar later nam hij de stap om het bedrijf op te kopen waar hij eerder als marketeer werkte. Spoel door naar vandaag, en zijn bedrijf heeft meer dan 21.000 vestigingen in 65 landen, waarmee hij geschat wordt op een duizelingwekkende waarde van 77 miljard dollar. Oja, de naam van Howards bedrijf is natuurlijk Starbucks.

Wat kunnen we hiervan leren? In een tijd waarin concurrentie de prijs van koffie laag hield, deed Howard iets slims. Hij onderscheidde zich van zijn concurrentie, door iets te bieden wat je bij geen ander bedrijf kon krijgen. Terwijl er genoeg koffieshops waren, waren Howards vestigingen altijd drukbezocht. Zelfs terwijl bij Howard de prijs voor een kop koffie belachelijk veel hoger was dan ergens anders. Waarom had hij dan toch zoveel klanten? Omdat er vraag was naar wat hij te bieden had, en men kon dit nergens anders krijgen. Howard heeft zich slim onderscheiden, en dat is precies het doel van marketing.

Prijzenoorlog? Laat dat aan je concurrenten over

Als klanten geen verschil zien, dan vinden ze het maar lastig om een keuze te maken. Dat kun je je vast wel voorstellen. Mooi voorbeeld: Ik eet het liefst Italiaans maar ik kook niet vaak, gisteren dus wel. Dus ik op de fiets naar de supermarkt om wat ingrediënten te halen. Nu lagen er in de supermarkt wel meer dan zes soorten spaghetti. Omdat ik weinig verstand heb van spaghetti, leken ze voor mij allemaal hetzelfde. Wat doe ik dan? Simpel, ik neem de goedkoopste. Het enige verschil was voor mij namelijk de prijs. Klinkt dat bekend? Zo werkt het met jouw klanten ook.

Erger jij je zoals veel salons wel eens kapot aan salons die de prijzen steeds verder omlaag trekken zodat bepaalde behandelingen financieël haast de moeite niet meer zijn? (Groupon, iemand?) Nou sorry dat ik het moet zeggen, maar ook al heb je het niet door, in principe is dit je eigen schuld. Zoals in mijn voorbeeld zien klanten te weinig verschil tussen jullie salons. En wat doet je concurrentie dan? Omdat ze niet al te veel kaas van marketing gegeten hebben, maken ze simpelweg hun behandelingen goedkoper. En wat doet de klant dan? Die ziet behalve de prijs geen verschil, en gaat natuurlijk voor de goedkoopste salon. Een derde salon ziet haar klanten verdwijnen en maakt haar behandelingen nét iets goedkoper om zo nieuwe klanten te winnen en de neerwaartse spiraal is compleet.

Gelukkig kun je met een klein beetje marketing die prijzenoorlog eenvoudig aan je concurrenten overlaten. Het enige dat je daarvoor hoeft te doen is jezelf onderscheiden op een andere manier dan in de prijs. En hiervoor kan ik wel honderd manier noemen, maar de vier meest voor de hand liggende manieren zijn in:

  • De locatie van je salon
    De enige salon op een bepaalde locatie (bijvoorbeeld in het centrum)
  • De behandelingen die je aanbiedt
    De enige salon waar men terecht kan voor bepaalde behandelingen (bijvoorbeeld Oxygeneo)
  • De specialisatie waar je volledig voor gaat
    De enige salon die zich puur op één onderdeel richt (bijvoorbeeld wimperextensies)
  • De promotie van je salon
    De enige salon die zich neerzet als dé salon voor een bepaalde doelgroep (bijvoorbeeld hippe 60+ers)

Mocht je daar voor jouw situatie nog geen gouden oplossing in zien, combineer ze dan gewoon voor nóg meer mogelijkheden. Bijvoorbeeld:

  • Locatie en behandelingen
    De enige salon in de wijk met ontspanningsmassages
  • Locatie en promotie
    De enige salon in het centrum die zich neerzet als dé salon voor jonge moeders
  • Specialisatie en promotie
    De enige salon die zich puur richt op huidverbetering voor hipsters
  • Etc.

Heb je hem door?

Samengevat

Tot nu toe hebben we al geleerd dat marketing alles is dat je doet om meer behandelingen of producten te verkopen. Daarna legde ik uit dat jouw salon zich moét onderscheiden om aan de prijzenoorlog te ontkomen, en hielp ik je op weg met manieren om dit te doen. Als je echt door hebt wat er in dit artikel wordt uitgelegd, dan heb je het belangrijkste onderdeel van marketing nu begrepen. Daarmee heb je een voorsprong op 95% van de salons, doe er je voordeel mee!

Helpt dit artikel jouw salon groeien en wil je net als andere salons onze nieuwe artikelen nooit missen? Geef Netbeauty dan even een like op Facebook, kost je nog geen vijf seconden. Een vriend of vriendin helpen door hem te sharen mag ook, scroll daarvoor iets naar beneden. Heb je vragen of opmerkingen, plaats die dan in een reactie hieronder. Vinden we leuk :)

Verder lezen

Waarom je salon moeite heeft om klanten aan te trekken
Je kent nu al een aantal manieren om jezelf te onderscheiden, maar waar baseer je die keuze eigenlijk op? In het volgende artikel gaan we kijken wie je bent, wat jou uniek maakt, en hoe je van daaruit je bedrijf vormgeeft op een manier waarmee je klanten aanspreekt.

Dit artikel wordt je aangeboden door Netbeauty Salonmarketing

Met unieke oplossingen voor de schoonheidsbranche maken we jouw salon onweerstaanbaar en rekenen we af met je concurrentie.

Bekijk onze producten »   Gratis advies »